söndag 31 juli 2016

Eid middagen år 2016.


Eid-al fitr ("Lilla Eid") infallde i år den 5 juli.
För er som inte vet vad Eid-al fitr innebär så är det en högtid för muslimer. En av våra två högtider. Den avslutar fastemånaden Ramadan. Eid betyder en återkommande lycka eller festglädje. Fitr betyder brytande av fastan.
Då måste vi muslimer betala zakat(allmoseskatt) till de fattiga. Zakat ska helst betalas innan fastemånaden Ramadans slut men absolut senast den första dagen på den nya månaden.
Då vaknar vi tidigt på morgonen och gör oss fina. Därefter samlas vi i moskén för att förrätta Eid-bönen tillsammans. Efter eidbönen så föreläser imamen(församlingens ledare) en khutbah (predikan).
Eifter eidbönen träffas man, familj och vänner för att fira Eid-al ftr och tacka Allah(Gud).
Man umgås, äter god mat och sötsaker och så brukar man ge presenter till barnen.  

Den 5 juli 2016 träffades min make, min föräldrar och syskon samt min systers make med två barn hemma hos mig och min make för att fira Eid-al fitr och tacka Allah(Gud).
Först så var vi i Göteborgs moskén kl 7.30 för att förrätta eidbönen och lyssna på predikan.
Alla fick sötsaker att äta eller ta med oss hem. Barnen fick presenter och godis.

Vi åt saffransris, tzatzikisås, riktigt het chilisås, friterad tilapia, grekisk sallad, pico de gallo(utan chili) och pad grapao(utan chili).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar