lördag 9 juli 2016



Läkarens rättigheter.

När jag var på konsultationskursen så fick jag reda på att läkaren har rättigheter. Detta var något som jag var förvånad över eftersom man hör bara om läkarens skyldigheter och patientens rättigheter.
Jag trodde inte ens att det fanns eftersom jag aldrig har läst om det eller hört om det någonstans inte ens bland oss läkare.
Jag blev glad över att äntligen får höra om det men jag önskar att det vore allmänt känt.
Det står nämnt i boken "Patientsamtalet" handbok i mötet mellan läkare och patient skriven av Jan-Helge Larsen.

Läkaren har rätt att
-själv må bra
-få information från patienten, bland annat om vad hon tänker och vill ha hjälp med och varför
-vara ovetande, inte förstå och veta allt
- vara sårbar och ”långsam” och inte klara av fler problem än vad man hinner med inom tidsramen 

- uppskatta och berömma sig själv
- inte ta på sig mera ansvar än man kan stå för

-inte jobba under hot
- göra misstag och fel och förhoppningsvis få förlåtelse av patienten
-skilja mellan gott och rätt
-undersöka tilliten och förhållandet till patienten
-inte skriva falskt utlåtande eller bryta mot regler och bestämmelser
- säga nej: ”Jag tycker inte jag är rätt läkare för dig, så jag föreslår att du hittar en annan."


Jag vill speciellt påpeka punkt 3 och 8 att inte förstå och veta allt samt att göra misstag och fel.
Den känslan jag brukar få av omgivningen är att det ställs många höga krav och ibland orimliga krav på en läkare. Att man ska veta allt, att alltid kunna veta diagnosen och orsaken till att patienten är sjuk. Att inte göra misstag för då är du en "dålig" läkare. Detta låter ju helt orimligt eftersom en läkare är ju i grunden en människa. Det finns ingen människa som är felfri och som inte gör misstag. Man är också sårbar som alla andra människor. 

Jag önskar att läkarens rättigheter vore allmänt känt.
Då och då behöver man uppskatta och berömma sig själv som läkare så att inte självkänslan tynas bort bland alla klagomålen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar