tisdag 12 juli 2016


Irriterande patienter.

Jag tror att de flesta av oss läkarna kan komma på en gemensam lista på de vanligaste irriterande patienter som man träffar på då och då.

Här är några exempel:

1.  En patient som klagar om sin förra läkare. Det är inget som jag kan hjälpa dig med. Detta leder oftast till en konstig stämning eftersom det kan bli ett litet motstånd när vi erbjuder våran hjälp.

2.  En lista på många problem som du vill ta upp. Tiden som vi har för att hjälpa en patient är väldigt begränsad och det är omöjligt för oss att lösa alla dina 4-6 punkter under 15-30 minuter. 

3. En förälder som har bokat en läkartid för ett barn men vill sedan att läkaren tar en titt på de andra barnen också. Om din mamma var med på gynmottagningen skulle du då säga till din gynekolog: Kan du inte ta en titt på min mamma också? För att det ska vara rätt så förtjänar varje patient en fullständig undersökning. 

4. Patienter som överdriver sina symptom. T.ex jag har inte sovit en hel vecka. Om du inte hade sovit någonting under en hel vecka så hade du haft ett påtagligt nedsatt allmäntillstånd, troligen inneliggande på sjukhuset. Eller att du säger att du inte kan gå men så fort jag lämnar rummet så ser jag dig gående i korridoren. 

5. Patienter som inte sköter hygienen inför läkarbesöket. Snälla kom ihåg att tvätta dina fötter och byt strumpor. Det märks om du inte har gjort detta. Att jag får svårt att andas under undersökningen är inte roligt.

6. Patienten som hittar på saker och ting. Det är väldigt viktigt att vi får rätt information för att vi ska kunna göra en korrekt bedömning och hjälpa dig. Det blir svårare för oss att ge en korrekt diagnos, den rätta medicinen och den rätta doseringen.    

7. Hypokondrikern. Varje liten smärta, svullnad, hudförändring eller litet stick är en livshotande sjukdom. Patienten är väldigt orolig och begär att man beställer alla möjliga prover och röntgenundersökningar som finns och om blodproverna och eller röntgenundersökningen visar att patienten är frisk så är detta inte tillräckligt. Om bara ett prov är falskt positivt eller negativt så börjar patienten att planera sin egen begravning.

8. Den skeptiska patienten. Trots att du har avklarat en medicinsk utbildning och har en medicinsk kompetens så ifrågasätter den skeptiska patienten allt du säger.
Vissa beter sig ibland som om de vet mer om medicin än en medicinsk utbildad personal.

9. Självdiagnos. Nu när vi lever i ett tekniskt avancerat samhälle där alla har tillgång till fakta via internet så är detta på både gott och ont. Vissa patienter tar till sig allt de läser på nätet och ger sig själva en diagnos innan de har träffat läkaren. De kommer in i rummet och talar om diagnosen, därefter förväntar de att du som läkare ska börja behandla dem utifrån den diagnosen utan att ifrågasätta eller att ge en bedömning utifrån din egen undersökning. 

10. Skvaller. Denna patienten liknar självdiagnos patienten men denna patienten har inte gjort en egen forskning utan har hört från en vän eller en granne och är nu bestämd över att hen har samma sjukdom. Eller så kan hen har hört något på nyheterna om en ny variant av svininfluensan och är bestämd över att hon har den sjukdomen. 

11. Den otacksamma patienten. Vad du än gör så får du varken ett leende eller ett tack tillbaka. 

12. Den arga patienten. Patienten som blir upprörd så fort de inte får exakt som de vill. Trots att du har förklarat för de varför du gör som du gör och att syftet är för att hjälpa patienten. Några klassiska exempel är patienten som kräver en röntgenundersökning eller antibiotika trots att det inte finns någon indikation för det, en patient som kräver att du beställer alla allergiprover som finns(det finns ca 1000-1500 prover) eller en sjukskrivning som om det vore deras rättighet och det är din skyldighet som läkare att utfärda en sjukrivning bara för att patienten vill det.De förstår inte eller vill inte förstå att det har bokat en tid för våran bedömning.

13. Väldigt pratsam patient. Denna patienten pratar om allt och då menar jag ALLT. Detta kan vara om sitt sociala liv; sin relation med sin man/fru, sina barn(inklusive foton på sina barn), vad de gör på fritiden, vad de ska göra idag, imorgon och i övermorgon. 
Patienten pratar om allt som inte är medicinskt relaterat. Du har till och med svårt att avsluta dina meningar och framför allt avsluta besöket p.g.a. patienten pratar nonstop.

14. Den sena patienten. Tiden är redan väldigt begränsad för oss läkare. Om du kommer för sent så blir det svårare för oss att kunna utföra en noggrann undersökning. Våran dag är oftast redan fullbokad med många patienter tidigt på förmiddagen. 

15. Sist men inte minst. Patienten som beställer sina röntgenundersökningar, sjukskrivning och eller prover som om de vore på en restaurang. T.ex jag vill ha en MR etc.

              


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar